Penyerahan Cinderamata :)

Rabu, 01 Juni 2011

BELAJAR MENCINTAI DIRI SENDIRI ….

Pernakah kamu merasakan rasa tidak puas hati dan sering merengut-rengut pada diri sendiri ? 

Untuk mengetahui jawabannya dengan tepat , perhatikan saja gelagat kamu bila setiap kali berada di hadapan cermin . ! Apakah kamu reaksi kamu ? Tentu ada saja perkara yang kamu rasakan tidak kena tentang diri kamu . Sekiranya , kamu bersikap begitu , bermakna kamu tidak mencintai diri sendiri . Kamu harus mengubah sikap buruk itu . Di sini ada beberapa cara yang boleh membantu kamu bagaimana untuk mencintai diri . cobalah cara-cara yang diberikan dan lihatlah perubahannya nanti ! :

Hentikan segala Kritikan 

Kritikan tidak akan mengubah sesuatu perkara . Hindari mengkritik diri sendiri . Terima diri kamu sebagai diri kamu sendiri . Setiap orang berubah . Apabila kamu mengkritik diri sendiri ,perubahan yang kamu terima adalah bersifat negatif. Apabila kamu meningkatkan diri sendiri , maka perubahan yang kamu terima adalah Positif . Jadi , mulai hari ini hentikan segala kritikan untuk diri kamu sendiri .

Sokonglah diri sendiri 

Cari jalan untuk menyokong diri sendiri . Kamu tidak akan berjaya tanpa sokongan . Dapatkan kawan-kawan dan benarkan mereka membantu kamu . Mereka sangat berguna di saat-saat kamu membutuhkan teman untuk berbagi rasa alias CURHAT.

Pujilah diri kamu 

Kritikan meruntuhkan kekuatan rohani . Sebaliknya pujian membangunkannya semula . Pujilah diri sebanyak mana yang kamu mau . Katakan pada diri anda , bahwa kamu telah melakukan yang terbaik , walaupun perkara kecil itu saja . Setiap kamu memuji diri sendiri tentu kamu akan terasa bangga. Ini karena kamu mulai sadar bahwa kamu juga mempunyai kelebihan. 

Jangan Menakutkan diri sendiri 

Berhentilah daripada memikirkan perkara yang tidak penting . Itu akan menjadikan hidup kamu tidak gembira . carilah suatu image yang menyenangkan diri kamu dan serta merta tukar fikiran kamu yang selalu ketakutan itu kepada perkara yang menggembirakan. 

Bersikap baik terhadap diri sendiri 

Membenci diri sendiri hanya akan merusakkan pikiran kamu . jangan membenci diri sendiri karena mempunyai tanggapan begitu . ubahlah cara berfikir kamu secara berangsur-angsur . 

Bersikap lemah lembut , baik hati dan sabar 

Berlemah lembutlah terhadap diri sendiri . Bersikap pemurah pada diri sendiri . Banyaklah bersabar di saat kamu mempelajari cara baru berfikir . Layani diri  kamu sebaik mungkin sebagaimana kamu mau orang lain melayani kamu sedemikian rupa. 

Cermin Diri

Pandanglah ke dalam mata kamu . Luahkan seluruh rasa cinta kamu yang kamu miliki pada diri sendiri . Berdiri di hadapan cermin dan bercakap pada diri sendiri . Begitu juga dengan kedua orang tua kamu . Sekurang-kurangnya sehari cukup ucapkan : “ Saya sayang kamu/kalian. Saya benar-benar menyayangi kamu/kalian” 

pesan dari PIK : Sayangilah apa yang ada pada diri anda sekarang , cintailah semua yang telah diberikan Tuhan kepada anda , karena di luar sana banyak orang yang masih mempunyai banyak kekurangan dalam dirinya , jangan kalian gunakan anugerah yang di berikan sang pencipta untuk hal yang tak bermanfaat dan selalu jadi diri anda sendiri :)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar